Total Pageviews

Wednesday, November 25, 2009

Εσείς τι λέτε;

Ημέρα Αντικαταναλωτισμού...

Σαν μανιτάρια ξεπετάγονται τα τελευταία χρόνια οι Παγκόσμιες Ημέρες.
Σε τέτοιο βαθμό μάλιστα ώστε τα Ηνωμένα Έθνη θα υποχρεωθούν σε λίγο να τις «τσιτώσουν» στο σχετικό εορτολόγιο!
Έτσι λοιπόν και Η Παγκόσμια Ημέρα Αγοραστικής Αποχής, που γιορτάζεται σήμερα, μπήκε και αυτή για τα καλά στη ζωή μας...
Επινόηση του Καναδού Κάλε Λασν, ο οποίος συνέλαβε την ιδέα μιας μέρας όπου οι καταναλωτές θα απείχαν από την πιο βασική τους ανάγκη.
Ο Λασν ξεκίνησε ως στέλεχος διαφημιστικής εταιρίας για να μεταστραφεί σε κήρυκα κατά του καταναλωτισμού.
«Η κατανάλωση από μόνη της δεν είναι κακό, αλλά το τι αγοράζουμε», υποστηρίζει. Και με τις ευλογίες του «ανεκτικού» ΟΗΕ, μας καλεί να αναλογισθούμε έστω και μία μέρα τη σχέση της κατανάλωσης με την καταστροφή του περιβάλλοντος και τη φτώχεια, τονίζοντας πως οι πλούσιες χώρες της Δύσης, που αποτελούν το 20% του παγκόσμιου πληθυσμού, καταναλώνουν το 80% των πόρων της Γης, προκαλώντας δυσαναπλήρωτες καταστροφές στο περιβάλλον και άδικη διανομή του πλούτου.
Οι αντίπαλοι βέβαια της Ημέρας επισημαίνουν τη ματαιότητα του μηνύματος, καθώς η παροδική απομάκρυνση από τις αγορές δεν μπορεί να επιφέρει καμία αλλαγή στη συνείδηση του καταναλωτικού κοινού επειδή 364 μέρες κατάφασης δεν μπορούν να επισκιαστούν από μία μέρα άρνησης της κατανάλωσης.
Στην Βόρειο Αμερική και ιδιαίτερα στις ΗΠΑ, οι «εορτασμοί» γίνονται σε μεγάλα εμπορικά κέντρα, όπου οι ακτιβιστές καταστρέφουν πιστωτικές κάρτες, αναρτούν συνθήματα για την Ημέρα, αποθαρρύνουν τους καταναλωτές, χορεύουν, τραγουδούν και στήνουν θεατρικές παραστάσεις δρόμου, προκαλώντας φυσικά την οργή των καταστηματαρχών αλλά και σχετική ρύπανση!
Τα μεγάλα τηλεοπτικά δίκτυα της Αμερικής, ABC, CBS και NBC, (εξαιρείται το CNN) αρνούνται να προβάλλουν διαφημιστικά της Παγκόσμια Ημέρας Αγοραστικής Αποχής, η οποία «συμπίπτει» με την περίοδο των εορτών.
Οι διοργανωτές, εξ άλλου, ξεκίνησαν μία νέα καμπάνια αντικαταναλωτισμού και μας προτρέπουν «Να μην αγοράζουμε τίποτα τα Χριστούγεννα». (Buy Nothing Christmas).
Οι καιροί όμως έχουν αλλάξει. Και αν πριν μερικά χρόνια ο εμπνευστής της Παγκόσμιας Ημέρας Αγοραστικής Αποχής, Κάλε Λασν, ισχυριζόταν πως η κατανάλωση ήταν η πιο βασική ανάγκη των ανθρώπων, σήμερα τείνει να εξελιχθεί σε πολυτέλεια...
Και αυτό σε μια εποχή που τα πάντα γύρω έχουν μια τιμή!

Εσείς τι λέτε;
Μιχάλης Τελλίδης
tellides@cfmbradio.com

No comments: